Analisten geloven niet dat navigatiespecialist TomTom kan blijven verrassen met de kwartaalcijfers. De afname van de omzet uit losse navigatiekastjes zal weer op het bedrijf drukken.

TomTom verraste twee kwartalen op rij met een groei van de omzet, maar analisten gaan er vanuit dat aan die reeks in het derde kwartaal een einde is gekomen. Dat blijkt uit een rondgang langs analisten. De navigatiespecialist publiceert de derdekwartaalcijfers woensdag.

De marktvorsers gaan in doorsnee uit van een lichte afname van de omzet, van 244 miljoen euro in het derde kwartaal van 2013 naar 238 miljoen euro afgelopen kartaal. Het bedrijfsresultaat (ebitda) schatten zij gemiddeld in op 34 miljoen euro, terwijl dit een jaar eerder uitkwam op 41 miljoen euro.

TomTom kampte jarenlang met een teruglopende omzet. Er zijn steeds meer alternatieven op de markt gekomen voor de navigatiekastjes waarmee het bedrijf groot is geworden, zoals smartphones, tablets en ingebouwde navigatiesystemen. Door sterker in te zetten op wagenparkbeheer voor de zakelijke markt en het aanbod aan consumentenproducten te verbreden, heeft TomTom die daling dit jaar tot staan gebracht.

Het navigatiebedrijf boekte in het tweede kwartaal van dit jaar 252 miljoen euro aan inkomsten, 2 miljoen meer dan in het tweede kwartaal van 2013. Analisten hadden daarbij gemiddeld op een veel lagere omzet gerekend.

Navigatiekastjes minder populair

De consumentendivisie zag de omzet in het tweede kwartaal iets afnemen, van 172 miljoen naar 169 miljoen euro. Ondanks een nog altijd krimpende markt wist TomTom de verkoop van navigatiekastjes in Europa op peil te houden bij een hogere gemiddelde verkooppprijs. Dat compenseerde een sterk dalende vraag vanuit de Verenigde Staten.

De krimp bij de consumentendivisie werd gedempt door een sterke verkoop van sporthorloges, een betrekkelijk nieuw product voor TomTom.

Sporthorloges groeimarkt

TomTom onthulde in april 2013 de eerste serie sporthorloges. Een jaar later kwamen daar twee nieuwe modellen bij met gps en hartslagmeter.

Sporthorloges vormen duidelijk een groeimarkt. De apparaten bieden steeds meer mogelijkheden om de eigen sportieve prestaties bij te houden en te delen via sociale media. Dat komt de populariteit ten goede.

Daarnaast zijn de marges op de apparaten hoog. Vraag is wel wat de introductie van de iWatch van Apple en andere doet met de positie van TomTom. Ook de concurrentie van bijvoorbeeld Garmin en Polar is hevig.

De sporthorloges leverden in het tweede kwartaal twee keer zo veel omzet op als een jaar eerder. TomTom verwacht dat die trend de rest van het jaar doorzet. Doel is de opbrengsten uit sportproducten te verdubbelen en daarvoor ligt het bedrijf op koers, aldus financieel directeur Marina Wyatt afgelopen juli.

Wagenparkbeheer in de lift

Met de stijgende omzet uit onder meer sporthorloges lijkt de strategie die TomTom voert om minder afhankelijk te worden van de verkoop van navigatiekastjes vruchten af te werpen

Daarbij helpt ook dat een andere pijler van TomTom het goed doet. De inkomsten uit wagenparkbeheer voor zakelijke klanten lieten in het tweede kwartaal opnieuw een sterke groei van 29 procent zien. TomTom Telematics, zoals het onderdeel heet, had eind juni ruim 30 duizend klanten met in totaal 400 duizend auto’s aangesloten op zijn Webfleet-oplossing.

Webfleet biedt werkgevers gedetailleerde informatie over het gebruik van hun wagenpark. Die gegevens kunnen zij volgens TomTom gebruiken om te besparen op de kosten van bijvoorbeeld brandstof, onderhoud en verzekeringen.

TomTom positiever over toekomst

TomTom is na een positieve eerste jaarhelft optimistischer geworden over de rest van het boekjaar. Het bedrijf verwacht een omzet van ten minste 925 miljoen euro, waar eerder op zeker 900 miljoen euro werd gerekend.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl